שיהיה לך יום עבודה מוצלח, נהיה בקשר בקרוב



Fun area – איזור שכולו כיף

היום זה כבר ברור, כמעט בכל חברת הייטק תוכלו למצוא את האזור המיוחד הזה בו עובדים יכולים לקחת לעצמם רגע או שניים ופשוט להתנתק מהפעילות השגרתית.
מה קורה באיזורים האלה ומה כל כך מיוחד בהם? מה התפקיד שלהם ואיזה אלמנטים עיצוביים חייבים מבחינתי להיות שם? 

ה- Fun area הפך להיות סטנדרט וחלק בלתי נפרד מתוכניות העיצוב.
ההתפתחות "האבולוציונית" של המשרדים היא שהובילה לצורך מהותי באזור מסוג כזה.
בעבר,  אם רציתם לדבר עם עובד או לרכז כמה עובדים יחד, הייתם עושים את זה במשרד או בחדר הישיבות.
היום כבר רוב המשרדים מכילים בעיקר חללים פתוחים (Open Space) ואין יותר מידיי מקום לפרטיות ולכן ה- Fun area כבר הפך להיות צורך כמעט הכרחי בכל משרד.

עם השנים, הסיבה המהותית והעיקרית לעיצוב FA היא דווקא הרצון והנכונות של בעלי החברה לאפשר לעובד את האתנחתה שלו, את אותה הפסקה בה הוא יכול לצאת לרגע ממירוץ העשייה, ההספק, המשימות והפעילות השגרתית ולעבור לסביבה מפרה יותר בה הוא יכול לבחור אם לשבת בנינוחות עם עצמו, או עם קולגה שלו, לשחק רגע אחד בפלייסטיישן, לקרוא משהו או פשוט להתנתק ולבהות.
דווקא ברגעים האלה, מתוך הניתוק הזה, יכולות לצוץ ההברקות הגדולות ביותר או מפגשים בין עובדים היוצרים דברים נפלאים אחרים שלא היו מתוכננים.
כשעובד חוזר לעמדת העבודה שלו, הוא חוזר מלא יותר, נמרץ יותר ופנוי להקדיש את השעות שנותרו לעבודה אפקטיבית ויצירתית יותר.

כיוון שמדובר באיזור רועש, המיקום של אזור ה- FA  לרוב יהיה בקצוות אך זה כמובן תלוי במבנה החלל וגודלו.
ה- FA לא חייב להיות חדר אחד או חלל מרכזי, יש מקרים בהם החללים האלה מעוצבים בכל מיני פינות שמקשטות את החלל עם ריהוט מיוחד, אסטתי ולפעמים אפילו ביזארי.
הפינות הללו משמשות למפגשים אקראיים, לא מתוכננים בהן נפגשים עובדים ממחלקות שונות. אני מגדירה את הפינות הללו כשלוחות או כפינות משלימות לאזור מרכזי יותר.

דוגמה לעיצוב משרד בלונדון

האתגר הכי גדול בעיניי כשאני מעצבת את אזור ה- FA הוא לייחד את החלל ולתת לו איזשהו נושא מבחינה עיצובית.
הטיפול באזור הזה הוא טיפול שונה, הוא דורש קונטרה, והדרך שלי ליצור את האווירה והבידול היא ברוב המקרים דרך הצבעוניות.
באחד הפרויקטים שלי בלנודון לדוגמא, את הבידול בין חלל העבודה לאזור ה- FA יצרתי דרך התקרה. כל חללי העבודה היו עם תקרה לבנה אטומה, והחללים "הלא פורמליים" שכללו את ה- FA והמטבחון עוצבו עם תקרה כחולה כהה חשופה.

משרדי Tradetec Group בלונדון, 1200 מ'. תקרה לבנה אטומה מול תקרה כחולה חשופה.

עיצוב ה- FA תלוי בעיקר בגודל החלל וכמות העובדים.
ככל שהחלל גדול יותר, אני דואגת לאיזורי ישיבה שונים כשהעיקרי בהם יכלול ספה גדולה ונוחה, כורסא וטלוויזיה ובנוסף לזה עוד פינות ישיבה בגדש על צורות ישיבה מגוונות כמו ערסלים, פופים, ישיבה גבוהה ונמוכה.

במקרים בהם החלל לא מאד גדול, אני אף פעם לא אוותר על ספה נוחה שכיף להשתרע עליה טלוויזיה עם פלייסטיישן, אקס בוקס או משחקים חברתיים אחרים.

דוגמה לעיצוב משרד בריגה

דוגמא מצויינת לחלל גדול מאד המשתרע על 4000 מ', הוא הפרויקט בריגה בחברת EuroLive,
מה שהנחה אותי בעיצוב ה- FA מעבר לגודלו של החלל, היה גם כמות העובדים הגדולה והעובדה שהמשרד פתוח ועובד 24/7 לכן היה לי חשוב לתת מענה לכל מיני צרכים.

מה שתפס בריגה את החלל המרכזי היה סלון גדול הכולל ספה גדולה ונוחה מול טלוויזיה
אליו הוספתי עוד 4-5 אזורי ישיבה שונים:
פינה צבעונית עם ערסל מתנדנד, כסאות וטלוויזיה המוקדשת דווקא לשמיעת מוסיקה,
פינה נוספת הכוללת פופים נמוכים ומודגשת בעזרת גופי תאורה תלויים "המסמנים" את האזור ופינה אחרת רחוקה ואינטימית יותר הכוללת כורסא בודדת ורכה עם הדום לרגליים לצד ספרי קריאה.

אני זוכרת כמה חשבתי על הייחוד העיצובי והנושא של האזור הזה עד שבאחד הלילות נולדה לה סקיצה של קיר משושים שהתחיל ברצפה, טיפס על הקיר והמשיך כחיפוי תקרה.
לכל משושה יש תפקיד ועיצוב משלו, חלקם משמשים לישיבה, אחרים למידוף, אחרים אטומים, צבעוניים או מכילים גופי תאורה.

רק בדיעבד בעקבות תגובות שקיבלתי על העיצוב, הבנתי שהקיר יוצר קונוטציה לכוורת דבורים בה לכל דבורה יש את התפקיד שלה במערך ייצור הדבש 🙂

אז כשמטפלים בחלל כל כך גדול הוא צריך להכיל כל מיני סוגים של ריהוט לטובת ברייקים.

משרדי EuroLive בריגה לטביה, 4000 מ'- חלל גדול עם מגוון פינות ישיבה וקיר המשושים.

אזור ה- Fun Area הוא כמו האריזה של כל פרויקט שאני עושה ולכן אני נוהגת לתכנן אותו בסוף, אחרי שכבר תכננתי את כל שאר האזורים.

מבחינתי כל המהות של FA זאת האפשרות להתנתק ולהתגבש.
ניתוק מהעבודה מאפשר למוח להפתח למידע חדש, רענן ויצירתי וגיבוש במובן של מפגשים חברתיים יזומים או אקראיים המניבים הברקות ועזרה הדדית.
ה-FA הוא מקור משיכה לעובדים, הפידבקים שאני מקבלת מבעלי החברות המספרים על גידול וקלות בגיוס העובדים והשימור שלהם בזכות האזור הזה רק מחזק את הגישה שלי לעיצוב עבור עובדים מרוצים ועד כמה ה- FA כבר לא נחשב לאזור מותרות.